Opony TORUS :: Ogumienie do maszyn leśnych.

Wraz z rozwojem nowych technologii w produkcji maszyn leśnych rosną również wymagania w stosunku do ogumienia. Sprzęt i narzędzia do pracy w lesie są coraz droższe, ale i coraz wydajniejsze i mniej awaryjne (przynajmniej w teorii). Producenci opon do maszyn leśnych stoją przed niełatwym zadaniem stworzenia opon, które zapewnią maksymalną bezawaryjność, dobrą trakcją i bezpieczeństwo pracy.

Charakterystyka pracy w lesie wymaga od konstruktorów opon szczególnych umiejętności. Takie ogumienie musi łączyć w sobie dwie z pozoru wykluczające się cechy: dobrą trakcję i odporność na przebicia. Stosunkowo najmniej ważnym parametrem w przypadku opon do maszyn leśnych jest nośność. Większość takich maszyn nie służy do przewozu a przede wszystkim do prowadzenia ścinki, zrywki, załadunku, czy przygotowania drogi. Jedynie przyczepy i przyczepy samo-załadowcze służą do transportu jednak ciężar właściwy drewna który zwykle oscyluje w granicach 0,4 -0,7 tony na metr sześcienny, nie powinien sprawić kłopotu nawet stosunkowo słabym oponom, pod warunkiem oczywiście utrzymania właściwego ciśnienia.
Każdy użytkownik maszyn wie, że największą siłę uciągu mają opony z bieżnikiem typu jodła. Taki typ bieżnika doskonale sprawdza się na mało zwięzłych podłożach takich jak piach, glina, torf czy błoto i ma doskonałe właściwości samoczyszczące, jednak jest też zarazem bardzo mało odporny na przebicia, a takie awarie są w lesie najczęstszą przyczyną przestoju maszyn ogumionych. 
Największym i zarazem najczęściej spotykanym błędem przy doborze opon do pracy w lesie jest wybór opon rolniczych. Takie ogumienie jest zaprojektowane do pracy na roli, a więc ma bardzo dobre właściwości trakcyjne jednak konstrukcja wewnętrzna takich opon jest najczęściej słaba (z wyjątkiem opon do kombajnów), a boki stosunkowo cienkie, chronione zaledwie kilkoma warstwami nylonowej plecionki. Dodatkowo takie opony mocno się uginają pod ciężarem maszyny co poprawia trakcje,  ale jednoczenie naraża boki opony na przecięcia i przebicia. Wyboru właściwych opon nie ułatwia fakt, że często rozmiary opon rolniczych są identyczne z tymi do pracy w lesie.
Częstym dylematem w przypadku wyboru właściwych opon do pracy lesie jest ich konstrukcja wewnętrzna – mamy tu do dyspozycji opony diagonalne (płócienne) i radialne (stalowe). Różnic jest kilka i są one zasadnicze. Z oczywistych względów droższe są opony radialne, które mają zarówno osnowę jaki i opasanie wykonane z plecionki drutu stalowego. Taka konstrukcja jest zdecydowanie nowocześniejsza i zapewnia lepszą trakcję, amortyzację i odporność na przebicia strefy czoła bieżnika. Z kolei opony diagonalne są oparte na jednoetapowej konstrukcji osnowy (brak opasania), która składa się z kilku, kilkunastu warstw nylonowej plecionki, nakładających się na siebie pod kątem 25-30 stopni. Jedyną zaletą opon diagonalnych jest to, że mają stosunkowo sztywniejsze niż opony radialne boki, co sprawia, że mniej się uginają i mniej są narażone na przecięcia boczne.
Podsumowując radzę wszystkim, którzy użytkują maszyny leśne, aby korzystać z wiedzy i doświadczenia dealerów opon przemysłowych, którzy korzystając z katalogów technicznych producentów opon pomogą tak dobrać oponę, żeby koszt motogodziny pracy w lesie był możliwie najniższy.

zobacz wszystkie ikona

linc
cert cert cert cert cert
linc

oponyrol2

EN

flaga

DE

flaga

RU

flaga

PL

flaga