Opony TORUS :: Dobór ogumienia przemysłowego.

Prawidłowy dobór ogumienia do warunków pracy maszyny skutkuje możliwie najbardziej efektywną eksploatacją, pozwalającą w pełni wykorzystać wszystkie zalety opony.

Błąd w doborze może stać się przyczyną nie tylko przyspieszonego zużycia, ale także co gorsza może doprowadzić do awarii ogumienia, w skrajnych przypadkach grożących wystrzałem.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na podłoże, po którym porusza się maszyna. Opony przemysłowe wg kodu TRA dzielimy na klasy, które określają w jakich warunkach opona znajdzie swoje zastosowanie. Obecnie na rynku dostępne są opony do wszelkich warunków terenowych: klasa L3/E3 od grząskich, mało zwięzłych podłoży, jakie występują w żwirowniach, piaskowniach, placach budów, przez utwardzone place załadunkowe, betonowe i asfaltowe podłoża, na których występuje zjawisko przyspieszonego zużycia – klasa L4/E4, po najtrudniejsze warunki, jakie występują w kopalniach podziemnych rud metali i odkrywkowych kopalniach surowców mineralnych – klasa L5. Kolejnym aspektem, który ma duży wpływ na prawidłowy dobór opon przemysłowych, jest rodzaj materiału przewożonego/przesypywanego przez maszynę. Należy tu pod uwagę wziąć jego twardość, wagę oraz gabaryty. Niemal pewne jest to, że raz na jakiś czas przewożony materiał znajdzie się pod kołami maszyny i jeżeli bieżnik opony nie będzie wystarczająco zabudowany, a mieszanka gumowa zła, to z dużym prawdopodobieństwem nastąpi jej uszkodzenie. Prawidłowy dobór opon do warunków pracy maszyn ma ogromny wpływ na koszty eksploatacji ogumienia, ale paradoksalnie dość niewielki wpływ na całościowe koszty użytkowania pojazdów przemysłowych. Z naszych danych wynika, że chociaż komplet 4 opon do przeciętnej wielkości ładowarki stanowi wydatek rzędu średniej klasy samochodu osobowego, to wydatki na zakup ogumienia przemysłowego stanowią zaledwie 3-10% wszystkich kosztów związanych z eksploatacją maszyn, pozostając daleko w tyle za wydatkami na paliwo, przeglądy, serwis, oleje, smary itp. To, jak dużo użytkownik musi wydać na opony jest uzależnione przede wszystkim od warunków pracy maszyn, ale też od właściwego doboru ogumienia. Przykładowo opony klasy L3/E3 zastosowane na twardym, abrazyjnym podłożu mogą zrealizować przebieg nawet o połowę gorszy niż opony L4/E4, które w cenie zakupu są ok. 15% droższe. Podsumowując, fachowe doradztwo w zakresie doboru ogumienia przemysłowego przyniesie nam z pewnością wymierne oszczędności kosztów zakupu opon, jednak nie wpłynie znacząco na koszty eksploatacji samej maszyny.

zobacz wszystkie ikona

linc
cert cert cert cert cert
linc

oponyrol2

EN

flaga

DE

flaga

RU

flaga

PL

flaga