https://www.traditionrolex.com/42
OPONY Torus - opony przemyslowe, do wózków widłowych, przemysłowych i wielkogabarytowych - Kraków Torus

Opony TORUS :: Jak zabezpieczyć opony przed przebiciami?

Użytkownicy maszyn ogumionych od zawsze borykają się z problemem awarii związanych z przebiciami opon. Nawet najmocniejsze, najdroższe opony mogą zostać przebite, a niewielkie uszkodzenie może doprowadzić do przymusowego przestoju, co generuje spore koszty.

Odkąd wynaleziono opony pneumatyczne, poszukiwane są metody zabezpieczania opon przed gwałtownym spadkiem ciśnienia.

Istnieją 2 główne metody: jedną z nich jest niedopuszczenie do przebicia opony, a drugą zabezpieczenie przed spadkiem ciśnienia gdy już do przebicia doszło. Najprostszym sposobem ochrony opony przed uszkodzeniami jest łańcuch ochronny. Dzięki takiemu rozwiązaniu opona nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią, a gęste ogniwa stalowego łańcucha zapewniają ochronę przed przecięciami i nadmiernym ścieraniem bieżnika. Łańcuchy ochronne stosuje się przede wszystkim w górnictwie odkrywkowym gdzie zabezpieczają opony w ładowarkach kołowych pracujących z nieprzetworzonym materiałem skalnym, ale również w branży przetwórstwa metali oraz sortowania odpadów. Łańcuch ochronny nie gwarantuje jednak w stu procentach, że opona nie zostanie przebita. Bardzo rzadko zdarza się, że np. stalowy pręt trafi pomiędzy ogniwa łańcucha i przebije oponę. Najważniejszym czynnikiem jest właściwy dobór łańcucha do warunków pracy maszyny – tak jak opony, łańcuchy produkowane są w różnych wersjach, w zależności od konkretnego zastosowania. Drugim sposobem niedopuszczenia do przebicia opony jest zastosowanie opon pełnych. W  większości rozmiarów opon przemysłowych dostępne są na rynku opony pełne, nazywane superelastycznymi. W bardzo trudnych warunkach pracy, np. przy załadunku czy transporcie złomu stalowego zasadne jest zastosowanie takiego ogumienia. Zaletą tego rozwiązania jestcałkowita bezawaryjność, a wadą: słaba amortyzacja, co wpływa na komfort pracy operatora oraz wysoka cena.
Aby nie dopuścić do ubytku powietrza w oponie pneumatycznej można wypełnić oponę elastomerem lub żelem uszczelniającym. To pierwsze rozwiązanie powoduje że opona pneumatyczna w zasadzie zamienia się w oponę pełną gdyż elastomer po zastygnięciu przybiera postać pianki poliuretanowej, która ma podobne cechy fizykochemiczne co guma. Wypełnienie opony elastomerem zabezpiecza oponę przed przebiciami i niewielkimi przecięciami, jednak nie zapewnia całkowitej bezawaryjności (jak opona pełna). Przecięcie większe niż 20 cm doprowadzi w krótkim czasie do wykruszenia się elastomeru.  Trzeba też pamiętać że wypełnia się 100% pojemności opony co znacznie zwiększa wagę takiego koła.
Bardzo popularnym ostatnio rozwiązaniem jest żel uszczelniający. Stosowany wszędzie gdzie opony narażone są na punktowe przebicia. Jest to stosunkowo tani i prosty sposób zabezpieczenia opon przed utratą ciśnienia. Gęsty żel zawierający molekuły gumy rozprowadza się samoistnie na wewnętrznych ścianach opony i w momencie przebicia natychmiast wypełnia powstały otwór nie dopuszczając do ubytku ciśnienia. W zależności od zastosowanego typu, żel może uszczelnić otwór mający nawet 2 cm średnicy. Można go stosować do niemal wszystkich typów pojazdów ogumionych. Nie ma wpływu na parametry jazdy, nie wpływa na wagę i może być łatwo zaaplikowany przez zawór przy pomocy odpowiedniej pompki. 


zobacz wszystkie ikona

linc
cert cert cert cert
linc

oponyrol2

EN

flaga

DE

flaga

RU

flaga

PL

flaga
https://www.traditionrolex.com/42